maanantai 27. elokuuta 2012

Matonkuteesta

Olen monen muun tavoin innostunut virkkaamaan matonkuteesta erilaisia tuotteita. Alkuun piti virkistää muistia kuinka edes virkataan ja monesti olen joutunut myös purkamaan tekeleitä. Olen tähän mennessä tehnyt useita koreja, pannunalusia ja yhden suorakulmaisen maton. Matosta ei tullut ihan yhtä nätti kuin ohjeen malli, mutta kelpaa minulle. Innostusta riittää tekemään lisää ja seuraavaksi haluaisin tehdä pyöreän maton kylppäriin. Kaikkiin töihin olen käyttänyt trikookudetta ja virkkuukoukkua nro 7 tai 10.

Ensimmäiset korit tein Kangasaitan ohjeella. Ensimmäisen korin pohja jäi kuperaksi, ilmesesti uloimmat kerrokset oli liian tiukkoja. Sen korin sitten myöhemmin purin ja tein paremman version. Näitä koreja on tullut tehtyä useita erikokoisia ja -värisiä.



Alla olevien korien ohje löytyy Onnellisten tähtien alla -blogista. Korit tehdään pylväillä ja tällä ohjeella sain pohjan helposti tasaiseksi. Mielestäni korien pinta on nätti ja toimii varsinkin isommassa korissa. Kahvat helpottavat korin käyttöä.



Koreista jäi kudetta vähän yli ja sain idean tehdä pannunalusia. Netistä löytyy paljon erilaisia ohjeita. Näihin pannunalusiin sain idean netistä, mutta ohje on itse sovellettu. Tein pieniä muutoksia pannunalusiin, joten pannunaluset eivät ole täysin samanlaiset. Näitä on todella nopea tehdä ja erilaisia malleja on helppo kokeilla. Mikä mukavinta, matonkuteen jämät saa käytettyä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti